Vi browsar oss fram genom livet.

Vi browsar oss fram genom livet. Eller kanske förbi det verkliga livet?

För ett par år sen. Vi var i New York ett gäng. Vi hade förberett oss ordentlig med att kolla vilka krogar som gällde och framför allt vilka nya barer man absolut inte fick missa. Vi sitter på en rooftopbar, Broadway, corner Van Buren St., Brooklyn, ”som ni inte får missa, det är den coolaste just nu” enligt vår kompis modefotografen.

Vi sitter och njuter av tillvaron, tar in intryck, när J börjar bli otålig. ”- Ska vi dra vidare?” ” – Varför det? Och vart då?” ” – Vet inte men det kanske finns nåt ännu tuffare i närheten. Nu har vi ju sett det här.”

Kanske tar vi med oss beteendet från den digitala världen till den fysiska. Det kommer alltid nytt och åter nytt. (Herakleitos skrev för 2 500 år sedan att den som står i ett rinnande vatten skulle omslutas av nytt och åter nytt vatten. Idag står vi i en störtflod – Panta rei på speed).

Nuet blir omedelbart historia. Inte stanna, snabbt till nästa intryck. Fear of missing out är starkare än risken att browsa sig förbi det egentliga livet.

Man kan tycka vad man vill om det, men det är ändå mot den bakgrunden framgångsrik kommunikation ska skapas. Lite svårare att stå ut i bruset, att få folk att stanna upp. Men tricket är enkelt och kräver mod, det handlar om att vara tillräckligt intressant.

Bo Plars

Andra nyhetsbrev