Det krävs en intressant berättelse att dela.

Sociala medier kräver en intressant berättelse att dela.

Marknadsföring handlar inte om de saker du säljer, utan om de historier du berättar.

Våra känslor är inblandade i allt vi gör och allt vi väljer att göra. Ibland medvetet, ofta omedvetet.

Som människor söker vi alltid ett sammanhang där vi kan placera saker och ting. Den där produkten är si. Den där politikern är så. Den skådespelaren älskar vi, den progranledaren avskyr vi. Det förenklar vårt liv, vi spar tid. Och när vi inte vet tillräckligt fyller vi själva i de blanka raderna. Det man kallar haloeffekter.

Berättelserna kallas ibland storytelling, ibland narrativ eller ibland just bara berättelser.

En sak är helt säker, när vi uppträder på en marknad skapas det berättelser om oss. Och då har vi två val. Det ena är att låta berättelserna uppstå spontant, det andra är att styra det som sägs.

Genom att dela med oss av en intressant berättelse. Att se storytelling som fakta – med en själ.

(Den amerikanske författaren Steven Pressfield säger på sitt burdusa sätt: ”Nobody wants to read your shit!” Du ska konkurrera med alla andra berättelser och för att lyckas måste din berättelse handla om läsaren.)