Ohlandergruppen

Från skugga till fyrverkeri

Office 360 var specialister på vad bra kontor behöver, bland annat när det gäller it- och telelösningar. Duktiga och ambitiösa, men anonyma. Hur kan man egentligen bli en intressant och tydlig  leverantör när man dras med ett namn som gör att man står i skuggan av alla andra Office-benämnda företag? Och hur många andra företag och produkter har inte lagt till siffror som 360 (grader) eller 365 (årets dagar)?

Enkelt uttryckt kan man säga att namnet Office 360 läckte. Varje krona man investerade i sitt namn kom hundratals andra med liknande namn tillgodo.

Vårt samarbete började som det nästan alltid gör med en speedshop där vi samlar in all den kunskap som företaget har om sin verksamhet, sin historia och sina visioner. I alla företag finns det en överraskande mängd tacit knowledge (som man kan översätta med tyst kunskap). Det handlar om att strukturera det som är sant och viktigt och skilja det från gissningar och fakta som är spännande men affärsmässigt ointressanta. Först därefter kan man börja arbetet med att formulera sitt credo (vem man är och vad man vill). Mycket av arbetet med credot, med positionering och identitet krävde eftertänksamhet, men när det gällde namnfrågan var beslutet enkelt. Visst gör det ont att byta ett namn som man levt med under lång tid och som var känt i alla fall för en grupp kunder. Men varje tanke på att fortsätta bygga varumärket skulle vara idiotiskt med ett namn som läckte nästan varenda krona man investerade.

Plars & Co gav oss modet.
Vårt företag stod inför en stor utmaning som omfattade både den strategiska inriktningen och vårt uppträdande. Och för att kunna ta nästa steg i vårt företags utveckling var vi tvungna att ta ett antal beslut och agera snabbt. Plars & Co har varit ett stort stöd i denna process. Både genom att skapa en struktur och genom att tillföra det så viktiga utanförskapet.
De gav oss modet att skapa ett helt unikt uttryckssätt för den bransch vi verkar inom. Idag har OhlanderGruppen inte bara ett nytt namn och logotyp, utan också ett helt nytt uttryckssätt. Detta kommeri sin tur påverka vår framtida strategi på ett avgörande sätt. En strategi som kommer att utmana en hel bransch.

Stefan Ohlander, vd
OhlanderGruppen AB